Tentang Tawarruq

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيدنا محمد خاتم النبيين وعلى آله وصحبه أجمعين

قرار رقم 179 (5/19)

بشأن

التورق : حقيقته ، أنواعه ( الفقهي المعروف والمصرفي المنظم )

إن مجلس مجمع الفقه الإسلامي الدولي المنبثق عن منظمة المؤتمر الإسلامي المنعقد في دورته التاسعة عشرة في إمارة الشارقة ( دولة الإمارات العربية المتحدة ) من 1 إلى 5 جمادى الأولى 1430هـ ، الموافق 26–30نيسان ( إبريل ) 2009م ،

بعد اطلاعه على البحوث الواردة إلى المجمع بخصوص موضوع التورق : حقيقته ، أنواعه ( الفقهي المعروف والمصرفي المنظم ) ، وبعد استماعه إلى المناقشات التي دارت حوله ،

وبعد الاطلاع على قرارات المجمع الفقهي الإسلامي التابع لرابطة العالم الإسلامي بمكة المكرمة بهذا الخصوص،

قرر ما يلي :

أولاً : أنواع التورق وأحكامها :

(1) التورق في اصطلاح الفقهاء : هو شراء شخص (المستورق) سلعة بثمن مؤجل من أجل أن يبيعها نقداً بثمن أقل غالباً إلى غير من اشتُريت منه بقصد الحصول على النقد. وهذا التورق جائز شرعاً ، شرط أن يكون مستوفياً لشروط البيع المقررة شرعاً.

(2) التورق المنظم في الاصطلاح المعاصر: هو شراء المستورق سلعة من الأسواق المحلية أو الدولية أو ما شابهها بثمن مؤجل يتولى البائع (المموّل) ترتيب بيعها، إما بنفسه أو بتوكيل غيره أو بتواطؤ المستورق مع البائع على ذلك ، وذلك بثمن حال أقل غالباً

(3) التورق العكسي: هو صورة التورق المنظم نفسها مع كون المستورق هو المؤسسة والممول هو العميل

ثانياً: لا يجوز التورقان ( المنظم و العكسي ) وذلك لأن فيهما تواطؤاً بين الممول والمستورق ، صراحة أو ضمناً أو عرفاً ، تحايلاً لتحصيل النقد الحاضر بأكثر منه في الذمة وهو ربا

ويوصي بما يلي :

(‌أ) التأكيد على المصارف والمؤسسات المالية الإسلامية باستخدام صيغ الاستثمار والتمويل المشروعة في جميع أعمالها ، وتجنب الصيغ المحرمة والمشبوهة التزاماً بالضوابط الشرعية بما يحقق مقاصد الشريعة الغراء، ويجلي فضيلة الاقتصاد الإسلامي للعالم الذي يعاني من التقلبات والكوارث الاقتصادية المرة تلو الأخرى.

(‌ب) تشجيع القرض الحسن لتجنيب المحتاجين للجوء للتورق . وإنشاء المؤسسات المالية الإسلامية صناديق للقرض الحسن

مد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيدنا محمد خاتم النبيين وعلى آله وصحبه أجمعين

Resolution 179 (19/5)

in relation to

Tawarruq: its meaning and types (classical applications and organized tawarruq)

The International Council of Fiqh Academy, which is an initiative of the Organization of Islamic Conferences (OIC), in its 19th session which was held in Sharjah, United Arab Emirates, from 1 – 5 of Jamadil Ula 1430 AH, corresponding to 26 – 30 April 2009, decided on the following:

Having reviewed the research papers that were presented to the Council regarding the topic of tawarruq, its meaning and its type (classical applications and organized tawarruq), a resolution were passed. Furthermore, after listening to the discussions that revolved about the applications of tawarruq, the resolutions were presented at the International Council of Fiqh Academy, under auspices of the Muslim World League in Makkah.

The following were the resolutions:

First: Types of tawarruq and its juristic rulings:

Technically, according to the Fiqh jurists, tawarruq can be defined as: a person (mustawriq) who buys a merchandise at a deferred price, in order to sell it in cash at a lower price. Usually, he sells the merchandise to a third party, with the aim to obtain cash. This is the classical tawarruq, which is permissible, provided that it complies with the Shari’ah requirements on sale (bay’).
The contemporary definition on organized tawarruq is: when a person (mustawriq) buys a merchandise from a local or international market on deferred price basis. The financier arranges the sale agreement either himself or through his agent. Simultaneously, the mustawriq and the financier executes the transactions, usually at a lower spot price.
Reverse tawarruq: it is similar to organized tawarruq, but in this case, the (mustawriq) is the financial institution, and it acts as a client.

Second: It is not permissible to execute both tawarruq (organised and reversed) because simultaneous transactions occurs between the financier and the mustawriq, whether it is done explicitly or implicitly or based on common practice, in exchange for a financial obligation. This is considered a deception, i.e. in order to get the additional quick cash from the contract. Hence, the transaction is considered as containing the element of riba.

The recommendation is as follows:

To ensure that islamic banking and financial institutions adopt investment and financing techniques that are Shari’ah-compliant in all its activities, they should avoid all dubious and prohibited financial techniques, in order to conform to Shari’ah rules and so that the techniques will ensure the actualization of the Shari’ah objectives (maqasid Shari’ah). Furthermore, it will also ensure that the progress and actualization of the socioeconomic objectives of the Muslim world. If the current situation is not rectified, the Muslim world would continue to face serious challenges and economic imbalances that will never end.

To encourage the financial institutions to provide Qard Hasan (benevolent loans) to needy customers in order to discourage them from relying on Tawarruq instead of Qard Hasan. Again these institutions are encouraged to set up special Qard Hasan Fund.

Sumber :
http://www.isra.my/index.php?option=com_content&view=article&id=355:oic-fiqh-academy-ruled-organised-tawarruq-impermissible&catid=11:tawarruq&Itemid=15

4 responses to “Tentang Tawarruq

  1. السلاع عليكم
    فضيلة الشيخ..

    هل البنوك في ماليزيا في الوقت الحاضر تجري هذا النوع من المعاملة؟

    وأي نوع من أنواع التورق تقوم به تلك البنوك؟

    وجزاكم الله

    • وعليكم السلام ورحمة الله
      فضيلة الشيخ
      أكثر معاملات البنوك الإسلامية في ماليزيا تقوم على التورق وطبعا إن التورق في البنوك منظم
      لكن الكلام في التورق يحتاج إلى بحث علمي دقيق
      و قد قدم ما قرب من 30 خطة البحث إلى الأكادمية العالمية للبحوث الشرعية كلها يتعلق بالتورق
      ومن ضمنها الخطة التي أعددت أنا وزملائنا من قسم الشريعة
      نسأل الله القبول والتوفيق

  2. Syeikh Abu Umair dan Syeikh Baruhhiy…

    Ada beberapa bahas ilmiy yang ditulis dan direkodkan dalam Majallah Majmi Fiqhi untuk Edisi Ke-21 DAN 20 yang menbincangkan isu di atas diantaranya kalau tak silap kertas oleh Prof Dr.Sidiq Mohd Amin ad-Dhorir dan beberapa individu lain..Boleh akses ke sana utk istifadah lebih lanjut.

    Moga ada khayr dgn perkongsian ini.

  3. terima kasih sheikhuna Abu Zarkasyi…
    Ana ada majalah tu..Banyak jugak bahas2 dalam internet kita boleh search..termasuk jurnal2

    Isu Tawarruq ni sebenarnya dah lama..
    kalau tak silap, bank rajihi pun guna tawarruq,
    betul tak sheikh Abu Umair?

    Cuma di Malaysia, pihak BNM cuba menjelaskan bahawa bagaimana status perlaksanaannya di negara kita..
    banyak perkara yang kita belum faham dan didedahkan hakikat aplikasinya di sini.
    Namun, keputusan majmak tetap mengharamkannya sekiranya ada ittifaq musbaq atau hilah kepada riba..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s