Gara-gara minyak naik!

Gara-gara minyak naik!

Semalam jam 9.00 malam saya keluar menghantar isteri ke UKM kerana beliau ada aktiviti sukan di sana. Alangkah terkejutnya melihat jalan raya sesak. Tak pernah sesak seperti ini, kereta bejujuk (loghat Trg : “tersusun”). Semua jalan yang menuju ke UKM dipenuhi dengan kenderaan yang berpusu-pusu. Stesen minyak Shell yang terhampir dengan rumah saya sesak dengan kenderaan sepanjang ½ kilometer. Stesen minyak Shell jalan Reko juga sesak. Ada sebuah kereta yang mati dan terpaksa ditolak oleh pemiliknya sendiri kerana kehabisan minyak. Inilah gara-gara harga minyak naik 41% hari ini bagi petrol. Jadi orang ramai mula mengisi minyak penuh sebelum kenaikan itu berkuatkuasa 12 tengah malam nanti.

Bagi rakyat Malaysia, pasti kita merasa agak kesal, marah, geram kat kerajaan dan merasa terbeban. Paling kasihan dan terniaya ialah golongan berpendapatan rendah atau miskin. Bagaimana mereka mahu meneruskan kehidupan mendatang. Apabila harga minyak naik, sudah pasti harga barang akan juga melambung. Dalam buletin utama tv3 semalam, Dato’ Sharir, Menteri DNHEP ada mengatakan kenaikan harga minyak hari ini tidak akan memberi kesan limpahan kenaikan harga barang lain. Saya rasa nak tanya balik kat beliau, “dato’ tau macam mana harga barang tak naik?”. Bagi saya, tak payah nak uar-uarkan bermacam-macam insentif, rebetlah, subsidi makanan lah dan tak payah nak kata harga barang lain tak naik. Rakyat Malaysia dah ada pengalaman sebelum ini. Harga barang pasti naik. Manakala rebet yang dinyatakan oleh kerajaan sebanyak RM625 setahun bagi pengguna kenderaan bawah 2000cc tidak boleh membantu dan tidak mencukupi. Bayangkan kalau seseorang itu menggunakan minyak sehari sebanyak 5 liter dengan harga RM 2.70 seliter. Dia terpaksa membayar sebanyak RM 13.50 sehari. Sebelum ini dia hanya membayar RM9.60 untuk lima liter dengan harga RM1.92 seliter. Beza antara kedua-dua harga ialah RM3.90. RM3.90 jika disimpan oleh pengguna dalam masa setahun, mereka akan dapat lebih kurang RM1388.40. Jumlah itu lebih besar berbanding RM625 yang diberikan kerajaan. Ini congak mudah yang saya fikirkan.

Tambahan pula dengan bebanan harga barang yang akan meningkat akibat peningkatan harga minyak. Harga beras telah naik sebelum diumumkan kenaikan harga minyak. Mungkin satu taktik dinaikkan harga beras terlebih awal sebelum harga minyak naik. Lepas ni, harga makanan dan lauk pauk di restoran semua akan naik. Kalau sekarang seorang nak makandi restoran mungkin hanya membayar lebih kurang RM5, tapi ia mungkin menjadi RM10. Tidak mustahil (bukan semat-mata nak melawak) ada orang makan “nasi dengan kuah” saja. Begitu juga harga simen akan naik tidak lama lagi, kerajaan sudah mansuhkan harga siling simen baru-baru ini. Bermakna pembekal berhak menaikkan harga simen melebihi paras harga siling sebelum ini. Macam-macam lagi akan naik, kata orang-orang kampong, “semua akan naik, beras naik, simen naik, minyak masak naik, kecuali satu..hujan je turun”. Alhamdulillah, hujan kan berkat turun dari Allah Taala.

Sebenarnya, saya melihat situasi kenaikan harga minyak di Malaysia ini akan berterusan. Kerajaan telah mengumumkan harga minyak bergantung kepada harga minyak dunia. Apabila berlaku kenaikan harga minyak, banyak implikasi buruk yang akan dihadapi rakyat. Bagi mereka yang menyewa bas sekolah untuk anak-anak ke sekolah, mungkin akan menghadapi kenaikan tambang bas sekolah. “Bas sekolah pakai minyak kan, bukan pakai air!”. Kalau ada seorang anak mungkin kurang merasa, tapi kalau tiga atau lebih yang menyewa bas sekolah. Tidakkah peritnya ibu bapa yang menanggung. Dari segi ekonomi, pada pandangan saya, kegiatan pengeluaran akan menurun berbanding sebelum. Ini kerana kenaikan harga minyak akan menyebabkan kenaikan harga barang. Maka kuasa beli pengguna akan menurun dan seterusnya berlaku inflasi. Kemungkinan, para pengeluar terpaksa menghentikan aktiviti pengeluaran atau mengurangkannya kerana kurang permintaan daripada pengguna. Permintaan berkurangan akibat kuasa beli menurun di kalangan pengguna. Akhirnya, pertumbuhan ekonomi juga akan terbantut.

Dari sudut lain, nak tak nak, minyak dah naik..sebagai pengguna kita tak dapat mengelak situasi ini. Maka sebagai rakyat Malaysia, kita perlu mencari jalan atau merancang hidup untuk masa depan. Kenaikan harga minyak mengajar kita untuk lebih berjimat jermat dalam perbelanjaan harian. Makan minum jangan terlalu boros. Beli pakaian kalau dahulu, sebulan 3 helai baju baru, sekarang sebulan satu helai atau jarakkan dua bulan sekali beli baju baru. Islam pun menggalakkan umatnya berjimat jermat. Itulah yang dinamakan sebagai ekonomi atau dalam bahasa Arab al-Iqtisad. Iqtisad bermaksud kesederhanaan atau dengan kata lain, berjimat cermat dalam kehidupan. Islam juga melarang umatNya daripada melakukan pembaziran. Pembaziran air dan elektrik. Jangan terkejut, kerana ada sesetengah orang membasuh keretanya setiap hari! Padahal kalau tidak basuh kereta setiap hari, keretanya tidak akan mati. Jadi berpada-padalah dalam menggunakan air. Jangan terlalu membazir.

Justeru, bagi saya, untuk menunggu kerajaan menurunkan harga minyak, saya merasakan ia tidak akan berlaku. Kerana kerajaan pun menyatakan bahawa subsidi minyak akan dimansuhkan sepenuhnya. Walaupun harga minyak dunia akan menurun semula, kerajaan tidak akan menurunkan harga minyak lagi, kerana berdasarkan pengalaman lepas selepas minyak kembali ke paras harga normal, kerajaan tidak menurunkan harga minyak juga. Kecualilah mungkin, berlaku pertukaran kerajaan, mungkin akan berlaku perubahan. Bagi rakyat Malaysia, saya merasakan kalaulah kita mahu buat bantahan, buatlah secara rasional dan tepat. Guna saluran yang lebih membawa manfaat. Demonstrasi jalanan tidak akan membawa apa-apa faedah. Tidakkah kita lihat berapa banyak demonstrasi yang dilakukan. Kerajaan masih berdegil menurunkan harga minyak. Oleh itu, rakyat Malaysia perlu merancang masa depan sama ada dengan menguruskan perbelanjaan harian dengan bijak atau menunggu pilihanraya akan datang…Wallahualam..sekadar luahan dan coretan saya….fikir-fikirkan lah…

One response to “Gara-gara minyak naik!

  1. Sheikh Abu Umair…
    murahnya harga petrol di Saudi..60 halallahh saje?
    Malaysia huru hara semalam..
    jalan jem sebab orang berebut nak isi minyak sebelum jam 12 malam

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s