Amal kebaikan manusia berbeza

Pernah suatu ketika, Abdullah al-Umari, seorang ahli ibadat menulis surat kepada Imam Malik menyarannya supaya menyendiri beramal ibadat. Lalu Imam Malik membalas surat tersebut:

“Sesungguhnya Allah membahagikan amalan manusia seperti membahagikan rezeki. Boleh jadi seseorang dibuka baginya amalan solat namun tidak dibuka baginya amalan puasa, dan boleh jadi seseorang dbuka baginya amalan sedekah namun tidak dibuka amalan puasa, dan boleh jadi seseorang dibuka baginya amalan jihad. Maka menyebarkan ilmu ialah seafdal-afdal amalan kebaikan, Dan aku redha dengan amalan yang dibuka bagiku padanya. Aku tidak merasakan apa yang aku amalkan sekarang kurang daripada apa yang kamu amalkan, dan aku berharap kita berdua berada atas kebaikan dan kebajikan”.

Surat ini mengajarkan kepada kita bahawa, amalan kebajikan dan kebaikan seseorang tidak sama. Ada sesetengah orang, diberi petunjuk untuk melakukan banyak solat sunat, tapi sedikit puasanya. kemungkinan ada seseorang yang banyak berpuasa, tetapi sedikit sedekahnya.

Semoga Allah mengurniakan amal yang ikhlas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s