Imsak sebelum subuh

IMSAK SEBELUM AZAN SUBUH PADA BULAN RAMADAN

Dr Yusuf al-Qardhawi :

Sahur merupakan sunnah Nabi s.a.w. Sahur dapat menguatkan orang yang berpuasa, bahkan terdapat hikmah yang banyak dalam ibadat sahur. Sahur bermula daripada tengah malam dan berakhir dengan apabila masuk fajar dengan yakin. Justeru, menentukan waktu untuk imsak sebelum azan subuh dengan kadar beberapa minit tidak ada asas yang sahih menyokongnya. Antara sunnah tunjuk ajar Nabi kepada orang yang berpuasa ialah bersahur dan mengakhirkan atau melewatkan sahur. Dan perkataan sahur bererti sesuatu yang dimakan pada waktu sahur iaitu selepas pertengahan malam sehingga waktu fajar. Tujuannya ialah untuk menguatkan orang yang berpuasa menanggung puasanya, laparnya dan dahaganya terutama ketika musim siang panjang……”.

Nabi s.a.w. bersabda : (Bersahurlah kerana sesungguhnya pada sahur ada berkat) riwayat Bukhari dan Muslim

Sabda Nabi lagi : (Beza antara puasa kita dengan puasa ahli Kitab ialah makan sahur). Riwayat Muslim 1096

Antara sunnah Nabi ialah melewatkan sahur supaya dapat dikurangkan tempoh lapar atau imsak. Zaid bin Thabit menyebut : (Kami bersahur bersama Nabi s.a.w kemudian kami bangkit untuk solat. Anas bertanya : Berapakah tempoh antara keduanya? Jawab beliau : lebih kurang kadar 50 ayat). Muttafaq alaihi.

Firman Allah Taala : (Maka makan dan minumlah sehingga nyata bagimu benang putih (fajar) daripada benang hitam (malam)).

Ayat ini jelas menunjukkan harus makan sehingga nyata dan zahir waktu fajar atau subuh. Sesiapa yang syak adakah telah masuk waktu fajar atau tidak, maka harus baginya makan dan minum sehingga yakin masuk waktu subuh. Ibn Abbas berkata : (Makanlah selama mana anda ragu-ragu sehingga anda yakin).

Abu Hurairah menyebut hadis marfu’ : (Apabila seseorang kamu mendengar azan, sedangkan bekas minuman ditangannya, maka janganlah diletakkan sehinggalah ia menghabiskan hajatnya). Riwayat al-Hakim dan disahkan mengikut syarat Muslim dan disetujui oleh al-Zahabi.

Ibn Kathir menjelaskan : (Dan diriwayatkan ramai kalangan salaf bahawa mereka bertolak ansur dalam masalah sahur ketika hampir masuk waktu subuh, diriwayatkan seperti ini daripada Abi Bakar, Umar, Ali, Ibn Mas’ud, Huzaifah, Abi Hurairah, Ibn Umar, Ibn Abbas, Zaid bin Thabit dan ramai di kalangan ta’biin seperti Muhammad bin Ali bin Husain, Abu Mujlaz, Ibrahim al-Nakha’i, Abu al-Dhuha, Abu Wa’il dan lain-lain rakan Ibn Mas’ud, Ata’, al-Hasan, al-Hakam bin Uyainah, Mujahid, Urwah bin al-Zubair, Abu al-Sha’tha’ Jabir bin Zaid, dan ini pendapat al-A’masyh dan Jabir bin Rasyid) 1/222

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s