Tidak boleh ingkar masalah ijtihad

 

Kaedah fiqhiyyah menyebut :

لا ينكرالمختلف فيه وإنما ينكر المجمع عليه

Ertinya : Tidak diboleh diingkari perkara khilaf, tetapi hanya boleh diingkari perkara yang ijmak

 

Maknanya ialah jika ada perkara yang berlaku perselisihan pendapat, dan perkara itu termasuk dalam masalah khilaf, maka kita tidak boleh mengingkari orang yang berlainan pendapat dengan kita. Sebaliknya jika masalah yang diperselisihkan adalah masalah ijmak, maka boleh diingkari mereka yang berlainan pendapat daripada kita.

 

Apakah maksud sebenar kaedah ini?

 

Maksud kaedah ini ialah apabila sesuatu permasalahan itu termasuk dalam masalah ijtihadiyyah yang diharuskan khilaf padanya, maka seseorang itu tidak boleh mengingkari sesiapa yang bercanggahan pendapat dengannya dalam masalah tersebut.

 

Pengingkaran dalam masalah ijtihadiyyah boleh berlaku selepas menjelaskan dalil, hujah dan bukti. Itu pun dibolehkan tanpa melabelkan seseorang yang bercanggahan pendapat dengannya sebagai fasiq, berdosa, ahli bid’ah lebih-lebih lagi tanpa menuduhnya kafir.

 

Untuk mengenali masalah ijtihadiyyah ialah masalah yang tidak ada nas qat’iyy atau ijmak., termasuk masalah yang wujud nas, akan tetapi nas yang masih membawa ihtimal takwilan lain.

 

Maka hukum tidak boleh mengingkari masalah ijtihadiyyah hanya khusus untuk masalah-masalah ini.

 

Manakala masalah yang tidak menerima ijtihad iaitu masalah yang ada ijmak dan nas qat’ii padanya, maka mereka yang menyalahi hukum tersebut hendaklah diingkari perbuatannya dan dihukumkan sebagai orang yang salah. Bahkan mungkin boleh dituduh sebagai fasiq, ahli bid’ah atau kafir dengan mengambil kira syarat-syarat yang muktabar untuk menghukumkan seseorang secara khusus.

 

Oleh itu, kita hendaklah mengawasi agar tidak mencampur adukkan masalah ijtihadiyyah dan masalah bukan ijtihadiyyah sebagaimana yang disebutkan oleh Ibn al-Qayyim dalam I’lam al-Muwaqqi’in (3/288).

 

Antara contoh masalah ijtihadiyyah ialah hadis

Maksudnya : “Tidak melakukan solat asar seseorang daripada kamu kecuali di Bani Quraizah”.

Ada sebahagian sahabat bersembahyang ditengah jalan, dan ada yang bersembahyang apabila sampai di perkampungan Bani Quraizah.

Maka Nabi  s.a.w tidak mencela kedua-dua golongan sahabat Nabi.

 

Antara contoh masalah qat’i ialah masalah pasukan pemanah yang menyalahi arahan Nabi agar tidak turun dari bukit Uhud ketika peperangan Uhud. Wallahualam

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s