Monthly Archives: Jun 2008

Bersatulah…

Sebagai rakyat Malaysia kita merasa terharu dan sedih apabila Pulau Batu Putih dapat dikuasai oleh Singapura. Kita merasa marah, kesal, geram dan sebagainya, namun Pulau Batu Putih tidak akan kembali kepada kita kecuali ada tindakan yang dilakukan oleh pihak kerajaan. Pulau Batu Puteh hanya tujuh batu nautika dari pantai Malaysia dan 25 batu nautika dari Singapura.

Saya tertarik dengan kenyataan Haji Mahfuz Omar, ketua Penerangan PAS, “Kerajaan mesti bertindak segera untuk mengemukakan permohonan semakan kehakiman (judicial review) kepada keputusan Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) dalam tuntutan bertindih Malaysia dan Singapura ke atas Pulau Batu Puteh”. Tambah beliau lagi, Jangan nanti sehingga hampir sepuluh tahun baru hendak membuat semakan kehakiman. Jika Singapura mengukuhkan lagi cengkaman dan kelengkapan ketenteraannya ke atas pulau itu, keadaan akan semakin sukar.” (sumber : harakahdaily.net)

Apa yang pasti di masa akan datang Singapura pastinya akan mencabar Malaysia sekali lagi di ICJ mengenai hak-hak kedaulatan bagi beberapa kawasan termasuklah satu kawasan yang dijangkakan akan juga tergadai kepada Singapura iaitu WPI. Janganlah kita semua terkejut bilamana hak-hak mengawal ruang udara dan perairan Selat Melaka dan Selat Johor nantinya akan dicabar di ICJ oleh Singapura kerana sememangnya sejak dari dahulu lagi telah ada semacam perjanjian mulut oleh beberapa pihak di Semenanjung Tanah Melayu yang memberikan kuasa mentadbir Selat Melaka dan Selat Johor kepada Kompeni Inggeris.  (sumber ketuaperusuh.wordpress.com)

Sebaliknya saya melihat keputusan ini daripada aspek yang lain. Tidakkah anda terfikir, bila menyebut Malaysia maka majoritinya adalah Melayu dan bila menyebut Singapura maka majoritinya adalah kaum Cina. Apa yang telah terjadi antara Malaysia dan Singapura sejak akhir-akhir ini kadang kala menunjukkan Singapura mula menampakkan taringnya..Orang Melayu kalah dengan kaum Cina sejak dahulu lagi. Mereka kalah bukan setakat di peringkat antarabangsa, bahkan bermula dari peringkat kampung, daerah, negeri dan Negara mereka kalah dengan kaum cina? Sepatutnya kita mengambil pengajaran bahawa kaum cina mempunyai kekuatan dan kesungguhan dalam melakukan sesuatu. Saya amat tertarik dengan buku yang dikarang oleh saudara Ann Wan Seng yang menceritakan bagaimana orang Cina boleh maju dalam bisnes mereka. Mereka mempunyai strategi dan kekuatan dan sewajarnya dicontohi oleh kita kaum Melayu. Mereka mempunyai semangat kerjasama dan permuafakatan yang tinggi. Mereka mempunyai kesungguhan dalam membuat sesuatu perkara. Sebab itu kita melihat kaum Cina boleh maju dalam perniagaan mereka dan boleh berjaya di tempat orang. Tokoh paling kaya di Malaysia adalah orang Cina. Antara 10 tokoh terkaya kaum Malaysia hanya seorang sahaja kaum Melayu. Mana menghilangnya Melayu di Malaysia? Justeru, dalam isu Pulau Batu Putih, diharapkan umat Islam di Malaysia mengambil iktibar. Jangan kita leka lagi, kerana kemungkinan Singapura akan menuntut pelbagai kawasan lain lagi. Di harap kerajaan bersiap sedia dengan menubuhkan jawatankuasa khas mengkaji dan menilai kembali masalah ini. Dan paling penting, umat Islam mestilah bersatu. Marilah kita semua bersepakat dan kesepakatan kita mestilah didasarkan kepada Islam sebagai agama. Hanya Islamlah boleh membangunkan sebuah umah. Percayalah dan yakinlah….

Siapa perlu majukan Islamic Banking?

ooo..awak nak Islamic Banking?” tanya kerani CIMB Bank pada saya. Pengalaman berurusan dengan kerani bank menyakitkan hati saya. Sepatutnya dia tidak perlu lagi tanya saya soal itu. Awal-awal lagi sepatutnya diberikan kepada saya borang membuka akaun Islamic Banking. Ini sebaliknya, mula-mula diberi borang konvensional terlebih dahulu. Bila saya belek punya belek, tengok tak ada tanda “i” atau tanda islamic banking. Rupa-rupanya dia bagi borang akaun konvensional. Sakit hati saya, sebab kerani itu orang Islam. Takkan tak nak membantu untuk memajukan perbankan Islam! Kalau orang dari “kampung” yang tak biasa membuka akaun dan tidak tahu menahu pasal perbankan sudah pasti akan membuka akaun konvensional gara-gara kerani seperti ini. Ini masalahnya sekarang. Kita semua tahu perbankan Islam di Negara kita bukannya hebat sangat kalau nak dibandingkan dengan perbankan konvensional. Kalau dikumpulkan semua aset perbankan Islam di Malaysia masih belum mencapai lebih 12% aset perbankan konvensional. Justeru, dalam proses bersaing dengan konvensional umat Islam perlu memainkan peranan yang lebih dalam memajukan perbankan Islam. Cukuplah kita menggunakan konvensional, kerana kita sudah ada pilihan. Lainlah sebelum 25 tahun lalu. Negara kita masih belum mewujudkan Bank Islam. Tapi sekarang, bukan setakat bank Islam, malahan boleh dikatakan kebanyakan bank konvensional mempunyai “Islamic windows” atau gerbang perbankan Islam sendiri. CIMB bank ada CIMB Islamicnya, AMBANK ada AMIslamicnya, Maybank ada Maybank Islamicnya dan seterusnya. Kalau dulu, orang yang nak pakai kad kredit hanya ada kad kredit konvensional. Sekarang, sudah ada kad kredit bank Islam BIMB, kad al-taslif AMbank, kad kredit-i Aiman BSN. Semuanya diluluskan berdasarkan prinsip syariah. Jadi umat Islam di Negara kita sudah mempunyai pilihan sama ada memilih Islam atau konvensional. Begitu juga industri takaful, kita sudah ada takaful ikhlas, etiqa takaful yang menjalankan aktiviti berteraskan syariah. Mengapa masih memilih insurans konvensional. Jangan kita bataskan soal halal dan haram hanya pada makan dan minum. Ini fahama nyang salah. Ada orang kata : “Sama saja bank Islam dan konvensional, semuanya nak untung”. Tidak kurang juga yang berpendapat ; “Bank Islam hanya nama saje bank, prinsipnya belum tentu Islam sepenuhnya”. Cakap-cakap macam ini kadang kala menyakitkan kita, adakah Islam dengan konvensional masih disamakan. Memang benar, ada beberapa perkara dlam perbankan Islam masih diperdebatkan. Isu Bay al-Inah dalam pembiayaan, isu keuntungan dalam akaun wadi’ah dan sebagainya. Isu itu dibincangkan dalam peringkat lebih tinggi. Sekurang-kurangnya, perbankan Islam sentiasa dalam proses R&D. Tapi kita sebagai pengguna Islam, adakah kita ingin memilih perbankan konvensional? Jawapannya sudah pasti, tidak kerana Islam mempunyai batasan hukum. Takkan kita nak memilih konvensional yang terang-terang beraskan riba atau lebih baik kita memilih perbankan Islam. Jangan sampai termakan benda haram. Sabda Nabi s.a.w :

كل لحم نبت من حرام فالنار أولى به

maksudnya : Setip daging yang tumbuh dari haram maka neraka layak baginya”.

Kita perlu nyatakan kepada pengguna islam kebaikan bank Islam. Pihak bank sendiri atau individu yang berkerja di bank-bank perlu mendahulukan atau mengutamakan perbankan Islam. Jangan macam apa yang berlaku pada saya. Kita baru ingin buka akaun bank, tiba-tiba kerani bank awal-awal lagi dah bagi borang konvensional. Kan lebih baik awal-awal lagi bagi borang perbankan Islam. atau sekurang-kurangnya , tanyalah dulu, nak Islamic ke nak konvensional. Kalau kerani tu non-muslim, tak lah pelik sangat tapi ni terang-terang lagi pakai tudung. Islam lah maknanya. So, marilah sama-sama kita menilai diri masing-masing. Apakah sumbangan kita dalam perkembangan perbankan Islam di tanahair sendiri. Paling mudah ialah kita menjadi pengguna perbankan Islam. Maka, saya katakan, wajib bagi setiap pengguna Islam memilih perbankan Islam jika mahu guna khidmat bank. Wallahualam…Sama-sama ambil iktibar dari hadis Nabi s.a.w :

يأتي على الناس زمان لا يبالي ‏ ‏المرء ما أخذ منه أمن الحلال أم من الحرام

Ertinya : “Akan datang satu zaman dimana seorang individu itu tidak lagi memikirkan dari mana sumber perolehan hartanya, samada dari yang halal atau haram.” ( Riwayat Al-Bukhari)

Tempat ibadat teruk!

Ya Allah teruknya tempat ambil wuduk!” keluh isteri saya. Begitulah keadaannya di Malaysia. Alangkah malangnya bila dibandingkan tempat wuduk dengan tempat lain. Bila melihat kepada tempat untuk mengambil wuduk di Leisure Mall, Cheras, saya merasa sedih dan hampa. Bukan main susah lagi saya mahu mencari surau untuk solat Zohor petang semalam. Surau terletak di kawasan parking tingkat 2. Surau yang kecil dan nampak tidak terurus. Dahlah kecil, tempat wuduk pula teruk. Negara kita diuar-uarkan sebagai Negara Islam. Akan tetapi, Negara Islam masih teruk keadaan tempat ibadatnya untuk umat Islam. Kalaulah mashayikh-mashayikh saya datang melawat dan melihat keadaan ini, rasa malu pun ada, rasa bersalah pun ada. Tempat wuduk untuk wanita hanya ada sebatang paip dan terletak di kawasan terbuka. Untuk lelaki, mungkin kita rasa ia tidak mengapa. Untuk wanita, bagaimana mereka mahu menjaga aurat mereka. Bagaimana sukarnya untuk mengambil wuduk di kawasan tersebut. Sepatutnya, pihak yang bertanggungjawab sebelum membina bangunan perlu mengambil kira perkara-perkara seperti ini. Bukannya susah sangat nak bina surau dan tempat wuduk tertutup. Bagi saya, adalah wajar setiap pemaju atau kontraktor yang ingin membina bangunan di Negara kita, “blue print” projek pembinaan perlu dibentangkan kepada pihak yang boleh dipercayai memberi pandangan yang membawa manfaat kepada Islam. Jangan kita menganggap perkara seperti ini remeh sahaja. Ya. mungkin akan ada suara-suara yang membenci Islam tidak mahu membincangkan soal ini. Tanggungjawab ini perlu diambil kira oleh pihak berwajib. Kalaulah bukan kita orang Islam berperanan memperjuangkan hak orang Islam, siapa lagi yang nak memperjuangkannya. Sama-samalah kita bermuhasabah. Jangan sampai tinggal di Negara Islam sendiri, terasa seperti tinggal di Negara orang bukan Islam. Sama-sama kita fikirkan.