hadis 2 dan tiga bab mandi

Hadis Kedua :

وعن أبي هريرة رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : “إذا جلس بين شعبها الأربع ثم جهدها فقد وجب الغسل” متفق عليه وزاد مسلم : “وإن لم ينزل”

Mufradat al-Hadith

  1. Syua’biha al-Arba’ : ialah kedua-dua tangan dan kaki perempuan iaitu kinayah menunjukkan kepada perbuatan jimak.
  2. جهدها : iaitu sampai tahap kekuatannya melakukan pekerjaan itu (jimak).

Pengajaran Hadis

Hadis ini menunjukkan pandangan jumhur berkaitan perbuatan al-ilaj (memasukkan zakar (kadar hashafah) ke dalam kemaluan wanita) mewajibkan mandi sama ada keluar mani atau tidak. Hadis ini menjadi nasikh (yang memansuhkan) hadis riwayat Abi Said al-Khudri r.a yang disebutkan sebelum ini. Maka hadis Abi Said adalah rukhsah pada zaman awal Islam.

Hadis Ketiga :

وعن أنس رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم –في المرأة تري في منامها ما يري الرجل- قال : “تغتسل” متفق عليه

زاد مسلم : فقالت أم سلمة ك وهل يكون هذا؟ قال ك “نعم ،فمن أين يكون الشبه”

Mufradat al-Hadith

( الشبه ) dalam hadis boleh dibaca sama ada al-shabah atau al-shibh. Kedua-duanya adalah betul.

Sekitar Riwayat Hadis

Hadis ini dikeluarkan oleh Bukhari dan Muslim, dan ada beberapa turuq, antaranya ialah daripada Ummu Salamah, Aishah, dan Anas.

Masalah dalam hadis ini juga dialami oleh sebahagin sahabat wanita seperti Khawlah bt Hakim (riwayat Ahmad, al-Nasa’I dan Ibn Majah) dan berlaku kepada Sahlah bt Suhayl (riwayat al-Tabarani) dan Busrah bintih Safwan (riwayat Ibn Abi Shaybah).

Hadis Ummu Salamah meriwayatkan datang Ummu Sulaim (Ibu kepada Anas, Ummu Sulaim bint Milhan iaitu isteri kepada Abi Talhah) berjumpa dengan Rasulullah, lantas berkata : “Wahai Rasulullah sesungguhnya Allah tidak malu daripada kebenaran (menyatakan kebenaran). Adakah wajib atas wanita mandi jika ia bermimpi?. Maka Rasulullah menjawab : Ya, jika ia nampak air (mani)”.

Pengajaran Hadis

  1. Pengajaran berkaitan bab : Dalil menunjukkan bahawa wanita juga bermimpi seperti lelaki, dan maksud hadis ini ialah wajib mandi apabila keluar air mani sebagaimana dalam riwayat al-Bukhari ( نعم إذا رأت الماء ) iaitu selepas bangun dari tidur.
  2. Hendaklah seseorang itu bertanya jika ia jahil akan suatu ilmu, dan boleh meminta lebih penjelasan tentang ilmu tersebut.
  3. Mendahulukan soalan dengan sesuatu (ucapan) yang boleh memaafkan kita seperti dalam Bukhari ; “Sesungguhnya Allah tidak malu daripada perkara benar’.
  4. Harus bagi wanita meminta fatwa dengan dirinya sendiri.
  5. Malu untuk bertanya bukanlah malu yang sebenar yang digalakkan oleh Nabi ( والحياء لا يأتي إلا بخير ). Sifat malu yang dituntut ialah yang menepati syarak.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s