Sharah Kitab Bulugh al-Maram

Sharah Kitab Bulugh al-Maram

باب الغسل وحكم الجنب

Bab Mandi dan Hukum Junub

Bab ini akan menyentuh berkenaan al-ghusl iaitu mandi dan hukum junub iaitu hukum-hukum berkaitan orang yang berjunub.

Mufradat al-Kalimat

Al-Ghusl : dibaca dengan dammah ghayn menunjukkan maksud perbuatan mandi. Setengah ulama menyebut dengan fathah membawa makna masdar atau kata terbitan bagi ghasala (basuh).

Maksud mandi dalam bab ini ialah dua jenis mandi :

  1. Mandi Wajib
  2. Mandi Sunat

Al-Junub : ذا جنابة iaitu yang berjunub. Perkataan junub boleh digunakan untuk lelaki, wanita, mufrad, muthanna dan jamak.

Imam al-Nawawi berkata : Perkara yang mewajibkan mandi (bagi orang hidup) ada empat perkara sebagaimana ittifaq ulama. Ia adalah :

  1. Memasukkan hasyafah zakar ke dalam faraj
  2. Keluar mani
  3. Keluar Haid
  4. Keluar Nifas.

Maksud “memasukkan hasyafah zakar” : memasukkan hasyafah dengan sempurna dalam kemaluan sama ada manusia atau bukan manusia (haiwan), qubul atau dubur, lelaki atau perempuan yang hidup atau mati, kecil atau dewasa, maka kesemuanya mewajibkan mandi.

Hadis Pertama :

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

الْمَاءُ مِنْ الْمَاءِ . رواه مسلم وأصله في البخاري

Maksudnya : “Daripada Abi Said al-Khudri r.a katanya, Rasululah s.a.w. bersabda : Air adalah daripada air. Riwayat Muslim dan asalnya dalam Bukhari.

Mufradat al-Hadis

Air daripada air : “Air” pertama maksudnya air mutlak yang digunakan untuk mandi, “air” kedua adalah mani. Dari segi balaghah ia dikenali sebagai al-jinas al-tam dalam ilmu badi’. Makna hadis ialah Mandi berpunca daripada keluar air mani.

Pengajaran hadis

  1. Hadis ini menunjukkan tidak wajib mandi kecuali apabila keluar air mani dan tidak wajib mandi jika tidak keluar mani walaupun telah tenggelam hashafah. Ini adalah pandangan Daud al-Zahiri dan sebahagian kecil sahabat serta tabi’in.

Dalil mereka ialah hadis di atas dan hadis Bukhari bahawa Uthman ditanya tentang orang yang jimak isterinya dan tidak keluar mani. Lalu Uthman berkata : “Hendaklah ia berwudhuk seperti wudhuk untuk solat dan basuh zakarnya”.

  1. Pendapat kedua ialah jumhur ulama yang menyatakan bahawa jika tidak keluar mani maka diwajibkan mandi apabila telah tenggelam hashafah. Jumhur berkata : “mafhum hadis ini dimansuhkkan dengan hadis Abi Hurairah iaitu hadis kedua dalam bab ini”.

Kesimpulan

  1. Keluar mani mewajibkan mandi
  2. Jimak (tenggelam hashafah dalam kemaluan) mewajibkan mandi walaupun tidak keluar mani.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s